Kesilapan dalam menegur anak

SILA BACA DENGAN PEMIKIRAN YANG POSITIF YER SAYANG-SAYANG... TAK NAK U ALL SALAH FAHAM (",)

Pernah tak dengar orang marah or tegur anak guna perkataan yang kurang elok... Contohnya seperti bod*h dan sewaktu dengannya? Kadang2 saya heran kenapa seseorang yang bergelar ibu & bapa boleh keluarkan perkataan macam tu dekat anak... Sedangkan setiap apa yang keluar dari mulut kita ianya adalah doa... Bukan tu je, secara tak langsung, anak pun akan terikut2 dengan sikap macam tu... anak pun akan terbiasa dengan word macam tu.... Pernah saya dengar anak2 usia Alisha sebut perkataan seperti contoh di atas ketika bergaduh sesama sendiri... Terkejut saya dengar, jakun sekejap... hahaa... maybe sebab kami duk kat pekan kot so kurang bergaul... bila sekali sekala balik kampung tu yang rasa pelik...

Untuk entry ni, saya just nak fokus pada satu kesilapan je iaitu MENEGUR OR MARAH ANAK DENGAN MENGGUNAKAN PERKATAAN YANG NEGATIF... Meh saya bagi antara contoh ayat "Kenapa yang bod*h sangat ni, berapa kali dah ajar tak paham2 lagi"... Apa salahnya tukar perkataan bodoh tu kepada perkataan pandai ke cerdik ke... haa barulah anak tu sekali je ajar dah paham... Bukan ke apa yang keluar dari mulut kita tu dikira doa jugak.. Jika kita selalu duk ulang ayat yang sama maka akan jadi kenyataan lah nanti... Sebabnya perkataan ibu bapa kepada anak adalah DOA YANG MAKBUL... tapi kalau dari segi psikologi pulak, ayat2 yang negatif macam ni akan buat minda anak2 kita turut jadi negatif... So, jangan salahkan anak2 kita jika mereka betoi2 jadi bod*h..

Ye saya tahu, di usia anak2 yang tengah aktif ni, pasti menguji tahap kesabaran kita... tapi please la... nak marah anak, nak tegur anak, jangan keluar perkataan yang negatif.. U all paham kan maksud saya dengan perkataan negatif tu apa... Kita sendiri ni pun didik diri kita jangan sebut perkataan tu.. Disebabkan kita dah biasa sebut, anak2 pun jadi dah biasa dengar, tak pasal2 anak2 pun bila marah or tak puas hati dengan kita sebut perkataan tu jugak dekat kita... Time ni tak payah nak marah anak tapi marah diri sendiri tu dulu... Anak2 kadang tak paham pun apa yang mereka sebut, dah sekeliling mereka sebut word2 macam tu, dia pun ikut sebut la sekali...

Saya minta maaf jika ada yang terasa... sebab saya kurang gemar dengan mereka2 yang sebut word2 macam tu sebenarnya... Lebih2 lagi kalau depan anak2 saya... Saya sendiri tak sebut pun perkataan negatif2 camtu... bukan setakat depan anak2 tapi memang saya didik diri saya tak sebut perkataan gitu... Boleh tanya my dear, sepanjang kawen pernah tak dia dengar saya sebut word negatif camtu... saya kalau nak marah or tegur anak pun, permulaan ayat saya mesti "Ya Allah Ya tuhanku" or "MasyaAllah" or "Astaghfirullah hal adzim"... contoh ayat "Ya Allah Ya Tuhanku, kenapa yang nak bergaduh sangat ni... mainlah elok2"... Sampai ke Alisha pun dah biasa sebut "Ya Allah Ya tuhanku" or "MasyaAllah" or "Astaghfirullah hal adzim"... nampak tak pengaruh percakapan kita... Saya tak ajar pun Alisha sebut tapi maybe sebab dia biasa dengar saya sebut...

Eh, jangan salah paham, saya bukan nak berlagak bagus... dekat sidebar saya tu pun dah tertulis "saya bukan ibu yang terbaik tapi saya berusaha menjadi ibu yang terbaik"... Entry ni sekadar nak bagitahu kesilapan kita dalam menegur anak2... Kadang2 kita nak awasi pergaulan anak2 kita supaya mereka tak bergaul dengan mereka2 yang rendah akhlaknya di masa hadapan.. Tapi tanpa kita sedar dalam usaha kita memainkan peranan tersebut, kadang kala kita tersilap dari segi kaedah tegur or marah anak2 tu... so takut nanti, motif kita untuk masa depan mereka tu tak tercapai...

Apa2 pun, sama2 kita ubah menjadi lebih baik.. Sama2 kita kawal perasaan marah dalam diri.. banyakkan kesabaran dalam diri kita dalam mendidik anak... saya sendiri yang jaga 3 orang anak ni, kadang2 sikap mereka buat saya rasa nak lari duduk dalam gua sekejap... hahahha... Tapi Alhamdulillah saya jenis seorang yang hanya ringan mulut tapi berat tangan.. Alhamdulillah jugak sebab setiap word yang keluar dari mulut saya terkawal... Errrmmmm ke sebab setiap permulaan ayat saya tu saya sebut "Ya Allah Ya tuhanku" or "MasyaAllah" or "Astaghfirullah hal adzim" ek?.. ermmmm boleh jadi jugak... so, maybe u all boleh amalkannya jugak... 

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Kesilapan dalam menegur anak

{ 7 comments.. read them below or add one }

Nieyla Nadia Nieyla Nadia April 23, 2015
Singgah pagi...
Amin....
mila mila April 23, 2015
btl tu.....sy pon xtahu kenapa ada ibubapa yg sgup ckp cmtu kat anak dorg.xde rasa kasihan ke kat anak ye.huhu
Falsya Falsya April 23, 2015
betul la tuh ape yg ina ckp..falsya xde pun pikir ina berlagak bgs ke ape sbb itu yg sebetul2nye..kalau duk bodoh kan anak, jgn terkejut kalau anak duk bodohkan mak pak die balik..sbb ape, sbb dh selalu dgr perkataan tuh..

falsya pun nak didik diri sendri dari nyebut perkataan tuh dpn anak..walaupun kite bukan ckp dekat die, tp budak kecik kan, cepat n senang je tangkapnye..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI April 23, 2015
kdg bila dh biasa, itu dpn org pun leh smpai mrh mcm tu.. moga kt sama2 amik perkara baik..
Naja Naja April 23, 2015
setuju sangat.parenting di negara ni semakin dasyat.
Unknown Unknown April 23, 2015
setuju..even anak terlalu nakal pon janganlah kita ucap perkara2 negatif tu..cuba cakap perkataan baik2 sbb doa seorang ibu tu termakbul
Puan Kutu Puan Kutu May 04, 2015
betul setuju sangat..kita ni cerminan anak kita..klu kita debut perkataan yg baik2 anak akan ikut..